Player_slider

Nye øvelser

Ben og ankeltrening

Beskrivelse av øvelsen: Hopp på et ben fra side til side (øvelse i video A0210 i Fot & Ben i sportsbasics.com).

Formålet med øvelsen: Denne øvelse styrker dine muskler i foten. Styrker dine leddbånd og muskler omkring ankelleddet. En enkel øvelse for å unngå forstuet ankelledd. Kan også brukes som en del i gjennopptrening etter en skade som for eksempel en forstuet ankel. God øvelse til oppvarmingen for eksempel ved løpetrening og idretter med retningsskifte.

Uansett hvilken idrett du trener er sterke føtter en forutsetning for å kunne være aktiv.

Utførelse: Forestill deg at det er en strek (linie) du skal hoppe over. Utfør øvelsen med hopp over en strek eller en snor. Fokuser på kroppsholdningen, så du kan holde balansen. Tilpass hastigheten. Gjerne på en matte eller annet blødt underlag og uten sko.

Kontinuitet er et nøkkelord i treningen og i den fysiske trening. Anvend øvelsen som en del av oppvarmingen gjerne i omkledningsrommet og tren ankelleddet uten sko. Du kan også bruke treningsøvelsen til hjemmetrening! Kan trenes i forbindelse med at du venter på bussen:-) eller innen løp.

Anbefalt repetisjoner og set: 20” - 40" x 1 - 3.

Populære øvelser
Gjør som 688000 andre