Player_slider

Nye øvelser

Magetrening

Beskrivelse av øvelsen: Spenning i rygg + sit ups for sterkere core (øvelse i video G1000 i Kombinationer i sportsbasics.com).

Formålet med øvelsen: Denne mageøvelsen styrker dine muskler i magen både statisk og dynamisk.

I idrett, uansett hvilken idrett du trener, så er en sterk core eller kroppstamme utrolig viktig. Øvelser fra gluteus (”rumpemuskel”) til skuldre kalles for coretrening. Mavetræning er derfor af afgørende betydning for at opretholde en god balance, kontrollere bevegelser og en god holdning. Ryggproblemer kan oppstå hvis det er ublanse med f.eks. for svake magemuskler. Dette gjør øvelsen velegnet som skadeforebyggende trening. En svak mage kan føre til ryggsmerter eller generelt ondt i ryggen.

Udførelse: Ligg på ryggen. Løft benene og overkroppen over bakken. Hold denne posisjon 20” - 45”. Deretter gjøres "sit ups" x 10 - 20 x 1 - 3 hele serier. Blir øvelsen for tøff, eller hvis du kan merke det i ryggen i den statiske posisjonen, så bøy benene en smule!

God oppvarmingsøvelse! Forsøk å anvende magetrening som en del av både den fysiske trening og i oppvarmingen! Ved å ha en struktur i treningen med ryggtrening og magetrening som faste deler i treningen kan du unngå ryggproblemer og optimere dine forutsetninger for en mer holdbar kropp. Du kan også bruke treningsøvelsen til hjemmetrening!

Anbefalt repetisjoner og se: 20” - 45” + 10 - 20 situps x 1 - 3 hele serier.

Populære øvelser
Gjør som 688000 andre